Kartanonherra Ernst Gustav von Willebrand - bussikierros KIERROS ON TÄYNNÄ

• la 18.3.2023 klo 12:1016:45
  • Tammela - Forssa - Jokioinen

Nyt on tilaisuus päästä tutustumaan Jokioisten kartanon sisätiloihin samalla, kun tutustutaan bussikierroksella kartanonherra Willebrandin perheen elämään seudullamme 1700-luvun lopussa ja 1800-luvun alussa.

Kierros alkaa Saaren kartanon läheisyydestä Tammelasta ja kulkee Wiksbergin kautta Jokioisiin,jossa pääsemme käymään Jokioisten kartanon puistossa ja päärakennuksessa. Ernst Gustav von Willebrand ja Axel Wilhelm Wahren olivat aikansa merkittävimmät historialliset henkilöt ja kehittäjät alueellamme. Willebrandin vaikutukset näkyvät vielä tänä päivänäkin 225 vuoden jälkeen sekä Jokioisissa, että Forssassa. Nuori sotilas Ernst Gustav von Willebrandin avioitui vuonna 1778 Tammelan Saaren kartanon tyttären Vendla Gustava von Wrightin kanssa. He asuivat avioliittonsa alkuvaiheessa Tammelan Wiksbergin kartanossa. Vuonna 1791 Willebrandeista tuli Jokioisten kartanon omistajat. Willebrand rakennutti nykyisen uusklassismia edustavan kartanon päärakennuksen, joka on valmistunut 1798. Jokioisten nykypäivään on vaikuttanut merkittävästi Willebrandin perustamat tehtaat: kankirautapaja ja verkatehdas. Willebrandien toiminta oli merkittävää koko seudun kehitykselle ja heidän tarinansa on kertomisen arvoinen.  Kierrokseen sisältyy kahvitus Jokioisten Tietotalossa ja vierailu sisällä Jokioisten kartanon päärakennuksessa.

Kierros on osa Jokioisten, Forssan ja Tammelan juhlavuosiohjelmistoa.

Kierros ei ole esteetön: Kartanossa on portaita.

Bussikierrokselle pääsee nousemaan kyytiin seuraavilta pysäkeiltä:

kello 12.10 Jokioinen kunnanvirasto – 12.30 Forssa torin puoleinen tilausajopysäkki - 12.50 Tammela Manttaali

Saaren kartanon läheisyydestä aloitetaan varsinainen opastus noin kello 13.

Opastus päättyy Jokioisten kartanoon. Paluukyyditykset edellä mainituille pysäkeille kierroksen jälkeen. Tammelassa ollaan noin kello  16.45

Kierros on täynnä! Seuraava kierros järjestetään 16.9.2023

Maksun saaja ja tili: Lounais-Hämeen oppaat ry, FI57 5025 0240 0683 20

Maksun viite: Willebrand-kierros 18.3.2023 (Ilmoittajan nimi)

Summa: 20 euroa per henkilö

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Haluan jonoon Willebrand-kierrokselle 18.3.2023.

HUOM! Tällä lomakkeella voi ilmoittaa vain yhden henkilön jonoon.

Otamme sinuun yhteyttä, jos kierrokselle vapautuu tilaa.

Tietosuojaseloste⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠