Yhdistyksemme toiminta ja oppaat

Lounais-Hämeen oppaat ry toimii Forssan seudun alueella Forssassa, Humppilassa, Jokioisissa, Tammelassa ja Ypäjällä. Matkailuryhmien opastaminen on mielenkiintoista ja palkitsevaa työtä. Erilaisten ihmisten kanssa koet nähtävyydet eri tavoin ja matkailijoilta saatat saada jotakin itsellesi tärkeää.

Puheenjohtajamme on Ismo Varis, Puh. 040 5403 064, email:  ismo.varis@tarinavaris.fi

Tältä sivulta löydät yksityiskohtaiset tiedot auktorisoiduista oppaistamme, ota rohkeasti yhteyttä!

Yhdistyksenä kehitämme matkailu- ja opastoimintaa, opastustekniikkaa sekä edistämme jäsenistömme kotiseudun tuntemusta.

Tavoitteenamme on toimia seudullisen matkailualan hyväksi yhteistyössä muiden matkailutoimijoiden kanssa. Kuulumme Suomen Opasliittoon ja Lounais-Suomen alueeseen

OppaammeOpastuskohteet ja muuta tietoa oppaasta

Anttila, Liisa

anttilanliisa

0400 185449

Yhdistyksen varapj.

Forssassa opastan kävelykierrokset: Molettimestarin jalanjäljillä, Rakennettu Forssa sekä Kolmen Vorssalaisnaisen tarinoita.

Forssan kirkko on kohde, johon olen erityisesti perehtynyt.  Myös rooliopastus kirkon pihapiirissä ja kirkossa mahdollista, se toteutetaan yhteistyössä Anja Karhilan kanssa.

Bussikierroksia teen erityisesti Forssassa, Tammelassa (sis. mm. Mustiala ja Saaren kansanpuisto) ja Jokioisilla.  Alueen muutkin kunnat ja kohteet mahdollisia.

Lisäksi olen Kuninkaantien ja Hämeen Härkätien opas sekä koulutettu matkanjohtaja.

Opastuskielinä myös ruotsi ja englanti.

Breilin, Eeva-Liisa

eevaliisabreilin

0400 764682

Forssa, Jokioinen, Ypäjä

Julin, Maija

maijajulin
@hotmail.com

050 9172365

Forssa ja kävelykierrokset
Paluumuuttajana takaisin kotikaupunkiini yli neljännesvuosisadan jälkeen minulla on ollut ilo opaskoulutuksen kautta tutustua uudelleen Forssan seutuun. Mielelläni esittelen teille seudun historiaa, kulttuuria ja nähtävyyksiä. Opastukset myös englanniksi.

Forssa and walking tours

I’m happy to conduct tours in Forssa in English. Having returned from San Francisco back to Forssa after 25 years abroad, I’m very proud present to you my native town, its history and sights. See you!

Kanerva, Marjo

marjo.kanerva

050 5712212

Yhdistyksen rahastonhoitaja

Karhila, Anja

anja.karhila

045 2583636

Bussikierros Forssassa

Forssan kirkko on kohde, johon olen erityisesti perehtynyt.  Myös rooliopastus kirkon pihapiirissä ja kirkossa mahdollista, se toteutetaan yhteistyössä Liisa Anttilan kanssa.

Kulttuurikierros Kaukjärven ympäri bussilla tai polkupyörällä

Kirkonkylän kulttuurikävely Tammelassa keskittyen kansakoulun ja kirjaston historiaan,  Auran Pirttiin ja Manttaalin alueeseen

Opastan tarvittaessa myös muut seutukunnan kohteet.

Opastukset myös ruotsiksi ja englanniksi.

Kaseva, Anu

anu.kaseva

040 7734399

Forssa

Koljonen, Sami

sami.koljonen1

040 1807750

Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä

Mikkola, Anja

anja.mikkola

0400 545430

Opastan tarvittaessa muuallakin, mutta mieluiten Jokioisilla.

Noromies-Wahl, Mari

mari.noromies
-wahl@fyk.fi

044 5965162

Kotiseuturakkaus kattaa koko seutukunnan, mutta erityisesti Forssan historia, henkilötarinat ja nykypäivän elämä ovat vahvinta osaamistani.
Myös Tammelaa ja Jokioista, joissa on paljon nähtävää ja koettavaa.
Kävelykierroksia Forssan keskustassa.
Erityisosaaminen: seutukunnan matkailupalvelut

Tarvittaessa opastus myös englanniksi.

Salmela, Tiina

tiina_salmela
@surffi.net

050 5714472

Pääasiassa Forssa tarvittaessa, myös muut seutukunnan kohteet.

Molettimestarin jalanjäljillä ja Rakennettu Forssa kävelykierrokset.

Seutu, Marica

maricaseutu

Puh. 0407406501

Jokioinen ja Forssa.

Stenfors-Selkälä, Karita

karita
@rykkeri.fi

0400 484478

Tekstiiliala

Vaha, Auli

aulivh

0400 646186

Bussiopastukset Forssassa, Humppilassa, Jokioisissa, Tammelassa ja Ypäjällä.

Teen kävelyopastuksia Forssassa kehräämön ja kutomon alueella tai kaupungilla yleensä. Tammelan kirkko ja hautausmaa on tullut tutuksi, samoin Ypäjän hautausmaa. Luonnonkaunis Saaren kansanpuisto ja Hämeen helmi Kaukolan näkötorni on lähellä sydäntäni. Yleisön suosikki on Jokioisten kartanon alue ja Wendlan puutarha. Oma suosikkini on Jokioisten kirkko ja hautausmaa.

Varis, Ismo

ismo.varis

@tarinavaris.fi

040 5403064

Yhdistyksen puheenjohtaja

Opastusalueena yhdistyksen toiminta-alue eli erityisesti Forssa sekä Humppila, Jokioinen, Tammela ja Ypäjä; bussikierrokset sekä kävelykierrokset.

Ismon omat sivut: https://tarinavaris.fi/

Ylander, Sirkka

sirkkayl @gmail.com

0400 583381

Jokioisten kartanon alue ja tehdasmiljöö.

Tehtaalaisten asuinalue Seppäinmäki ja tehdasyhteisön arkielämä Loimijoen varrella.

Rautateollisuus:Kankirautapajasta naulatehtaaksi. Verkatehdas ja Wahrenin aika,  Saha ja Siirappi- ja sokeritehdas sekä kappeeraiteinen rautatie. Kartanon torpparielämä ja kartanon isännät 1500 luvulta 1900-luvun lopulle.

Forssan bussikierros sekä  kävelykierrokset: Molettimestarin jalanjäljillä ja Rakennettu Forssa.

Soita tai laita sähköpostia!

Kulta, Ensi

Palen,  JouniEräopas,  https://www.erarenki.fi/

Oppaiden kuvat: Sirkka Ylander.

Kuvat on otettu Forssan kutomolla. Oppaiden huivit ja laukut ovat Rykkeri, Forssa Fabric Oy:n valmistamat Lounais-Hämeen oppaita varten.